Нормативно-правові документи з питань запобігання, протидії домашньому насильству та булінгу
ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ ЗДОБУВАЧА ОСВІТИ
Закон України «Про дошкільну освіту» (зі змінами та доповненнями)
Стаття 27.Учасники освітнього процесу
Учасниками освітнього процесу у сфері дошкільної освіти є:
діти дошкільного віку, вихованці, учні;
педагогічні працівники: директори, заступники директора з навчально-виховної (виховної) роботи, вихователі-методисти, вихователі, старші вихователі, асистенти вихователів, вчителі (усіх спеціальностей), вчителі-дефектологи, вчителі-логопеди, практичні психологи, соціальні педагоги, інструктори з праці, інструктори з фізкультури, інструктори слухового кабінету, музичні керівники, керівники гуртків, студій, секцій, інших форм гурткової роботи та інші спеціалісти;
{Абзац третій статті 27 із змінами, внесеними згідно із Законом№ 2145-VIII від 05.09.2017}
помічники вихователів та няні;
{Абзац четвертий статті 27 із змінами, внесеними згідно із Законом№ 2145-VIII від 05.09.2017}
медичні працівники;
батьки або особи, які їх замінюють;
батьки-вихователі дитячих будинків сімейного типу;
асистенти дітей з особливими освітніми потребами;
{Статтю 27 доповнено новим абзацом згідно із Законом№ 2145-VIII від 05.09.2017}
фізичні особи, які мають право здійснювати освітню діяльність у сфері дошкільної освіти.
{Абзац дев'ятий статті 27 в редакції Закону№ 2145-VIII від 05.09.2017}
Стаття 28.Права дитини у сфері дошкільної освіти
1. Права дитини у сфері дошкільної освіти визначені Конституцією України,Законом України "Про освіту", цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
2. Дитина має гарантоване державою право на:
безоплатну дошкільну освіту в державних і комунальних закладах дошкільної освіти;
безпечні та нешкідливі для здоров'я умови утримання, розвитку, виховання і навчання;
захист від будь-якої інформації, пропаганди та агітації, що завдає шкоди її здоров'ю, моральному та духовному розвитку;
безоплатне медичне обслуговування у закладах дошкільної освіти;
{Абзац п'ятий частини другої статті 28 із змінами, внесеними згідно із Законом№ 2145-VIII від 05.09.2017}
захист від будь-яких форм експлуатації та дій, які шкодять здоров'ю дитини, а також від фізичного та психологічного насильства, приниження її гідності;
здоровий спосіб життя;
діти з особливими освітніми потребами, що зумовлені порушеннями інтелектуального розвитку та/або сенсорними та фізичними порушеннями, мають право на першочергове зарахування до закладів дошкільної освіти.
{Частину другу статті 28 доповнено абзацом восьмим згідно із Законом№ 2541-VIII від 06.09.2018}
Булінг в дитячому садку — міф чи реальність
Чи замислювалися ви, де беруть витоки комплекс жертви або потреба агресії стосовно інших. Мало хто з батьків знає про булінг чи стикається з цим явищем в дитячому садку. Чому і як дитина дошкільного віку стає жертвою булінгу?
Джерело: https://www.pedrada.com.ua/article/2625-bulng-v-zdo-mf-chi-realnst
Види булінгу в дитсадку Булінг (від англ. to bull — переслідувати) — свідома агресивна поведінка однієї дитини або групи дітей стосовно іншої.
Булінг у ДНЗ (ЗДО) може проявлятися як тиск: -психологічний - фізичний.
Часто діти застосовують і фізичний, і психологічний тиск на жертву. Наприклад, образи, приниження, ігнорування, непоступливість, погрози, побиття під час ігор.
Хто провокує булінг в дитсадку
Булінг серед дітей старшого дошкільного віку в ЗДО можуть спровокувати дорослі. Діти старшого дошкільного віку одразу сприймають ставлення авторитетних дорослих до інших і беруть це ставлення за зразок. Вони починають цькувати дитину чи дітей, якщо:
педагог або помічник вихователя:
– зневажливо ставиться до дитини, яка часто плаче або невпевнена в собі
– ігнорує скаргу дитини на те, що її образили однолітки
– глузує із зовнішнього вигляду дитини
– образливо висловлюється про дитину чи її батьків
– проявляє огиду щодо фізичної або фізіологічної особливостей дитини
батьки або члени сім’ї:
– б'ють та ображають дитину вдома
– принижують дитину у присутності інших дітей
– проявляють сліпу любов та виконують усі забаганки дитини
– ставляться до своєї дитини як до неповноцінної особистості, жаліють (неповна родина, дитина хвора або має відхилення в розвитку).
Усі діти потребують підтримки дорослих — батьків, вихователів, практичного психолога та соціального педагога. Саме вони мають допомогти дітям налагодити партнерські взаємини з однолітками у групі.
Як міняється поведінка дитини під час булінгу в ЗДО
Дитина-жертва булінгу поводиться незвично. Якщо раніше вона охоче відвідувала дитячий садок, то тепер така дитина:
вдома:
– не хоче одягатися вранці
– шукає собі будь-яку справу вдома, аби не йти до дитячого садка
– просить батьків забрати її із дитячого садка раніше
– плаче, вигадує хворобу або в неї дійсно підвищується температура тіла, починають боліти голова, живіт
– не контактує з однолітками у дворі
– грає наодинці в парку
в дитячому садку:
– не бере участь у сюжетно-рольових та рухливих іграх, спільній самостійній художній діяльності тощо
– усамітнюється при будь-якій нагоді
– часто губить свої іграшки або речі
– бруднить чи псує одяг – грає поламаними іграшками
– відмовляється на користь іншої дитини від головної ролі в театрілізації чи грі
– не має друзів у групі.
Джерело: https://www.pedrada.com.ua/article/2625-bulng-v-zdo-mf-chi-realnstАлгоритм дій при виявленні випадків булінгу
1. Заява
2. Наказ про створення комісії
3. Протокол з рішенням
4. Заходи реагування
5. Надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили боулінг, стали його свідками або постраждалим від булінгу.
Інформування органів поліції, ССД.
Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) у закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу
1. Керівник закладу освіти має розглянути звернення.
2. Керівник закладу освіти створює комісію з розгляду випадків булінгу, яка з'ясовує обставини булінгу.
3. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то керівник закладу освіти повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.
4. Особи, які за результатами розслідування є причетними до булінгу, несуть відповідальність відповідно до частини другої статті 13 (вчинення правопорушень за статтею 1734 ) Кодексу України про адміністративні правопорушення (Відомості Верховної Ради УРСР, 1984 р., № 51, ст. 1122)
План заходів щодо запобігання та протидії булінгу ЗДО №581
№ з/п | Назва заходу | Цільова аудиторія | Термін виконання | Відповідальний |
І. Діагностичний етап та психологічний супровід | ||||
1 | Створення бази інструментарію для діагностування рівня психоемоційної напруги, тривожності, агресивності в дитячому колективі | діти | вересень | Практичний психолог |
2 | Створення бази інструментарію для визначення психологічного мікроклімату, рівня конфліктності в педагогічному колективі | педагоги | вересень | Практичний психолог |
3 | Створення банку даних дітей «групи ризику» | діти | жовтень | Практичний психолог |
4 | Спостереження за міжособистісною поведінкою дітей | діти молодшого дошкільного віку | упродовж року | Практичний психолог вихователі |
6 | Спостереження за психологічним мікрокліматом в ДНЗ | педагоги, діти, батьки | упродовж року | Практичний психолог вихователі |
7 | Анкетування учасників освітнього процесу з питань обізнаності з поняттям булінгу | педагоги батьки | грудень | Практичний психолог |
8 | Профілактично-просвітницька, корекційно-розвивальна робота | педагоги, діти, батьки | упродовж року | Практичний психолог |
ІІ. Інформаційно–профілактичні заходи | ||||
1 | Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню | колектив закладу | жовтень | Адміністрація ДНЗ Практичний психолог |
2 | Проведення педагогічної години на тему «Протидія боулінгу в дитячому колективі» | педагоги | листопад | Вихователь-методист |
3 | Обговорення питання протидії боулінгу на батьківських зборах | батьки | лютий | Практичний психолог вихователі |
4 | Розробка пам’ятки «Маркери булінгу» | педагоги батьки | грудень | Практичний психолог |
5 | Складання порад «Як допомогти дітям упоратися з боулінгом» | педагоги | січень | Практичний психолог |
6 | Контроль стану попередження випадків боулінгу | колектив закладу | щоквартально | Адміністрація ДНЗ |
7 | Круглий стіл «Безпечний дитсадок. Маски боулінгу» | педагоги | квітень | Вихователь-методист практичний психолог |
ІІІ. Формування навичок дружніх стосунків здобувачів освіти | ||||
1 | Проведення ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків | вихованці закладу | упродовж року | Вихователі, вуз. спеціалісти |
2 | Створення морально безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході годин спілкування, занять, прогулянок та ігрової діяльності | вихованці закладу | упродовж року | Вихователі, вуз. спеціалісти |
3 | Робота відео залу. Перегляд мультфільмів відповідної спрямованості | вихованці закладу | упродовж року | Практичний психолог вихователі |
4 | Проведення заходів в рамках Всеукраїнського тижня права «Стоп булінгу» | вихованці закладу | листопад | Практичний психолог вихователі |
5 | Проведення заходів в рамках тематичного тижня «Тиждень дитячих мрій та добрих справ» | вихованці закладу | квітень | Практичний психолог вихователі |
IV. Робота з батьками | ||||
1 | Консультації: - «Протидія цькуванню в дитячому колективі» - «Булінг від «А» до «Я» - «Стоп насильству в сім’ї» | батьки | упродовж року | Практичний психолог |
2 | Тренінг: «Як навчити безпеці дітей в Інтернеті» | батьки | упродовж року | Практичний психолог |
3 | Інформаційна робота через веб-сайт закладу | батьки | упродовж року | Вихователь-методист |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |